Länk till startsidan
  • Du är här:
  • Startsida
  • Nyheter
  • Ny modern bussdepå i Örnsköldsvik
En skissbild över en större byggnad sett ovanifrån. Tunna raka linjer mot vit bakgrund.

En skiss snett ovanifrån över hur den nya bussdepån kan komma att se ut. Bilden är ett arbetsmaterial och kan komma att justeras. Illustration: AFRY.

Ny modern bussdepå i Örnsköldsvik

För att möjliggöra för elektrifiering av kollektivtrafiken i Örnsköldsvik pågår ett projekt för att flytta befintlig bussdepå i centrala staden till Järved. Nya bussdepån kommer ge plats för totalt 60 bussar och blir ett viktigt nav för utveckling av kollektivtrafiken i hela kommunen.

— En modern bussdepå är viktig för att förbättra kvaliteten, tillförlitligheten och säkerheten i kollektivtrafiken. Det kommer även att förbättra arbetsmiljön för de som jobbar med kollektivtrafiken. Bygget kommer bland annat att stödja elbussar som är planerade att börja rulla under 2029 och ger möjlighet till en bättre samordning då det kommer till underhåll för alla stads- och landsbygdsbussar i vår kommun, säger Andreas Jansson, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, Örnsköldsviks kommun.

Projektet med att omlokalisera bussdepån har pågått sedan 2019. För att hitta den bästa placeringen har ett flertal fastigheter varit under utredning. Fastigheten i Järved, intill Trähuset Woody, har identifierats som den bästa lösning utifrån att tomten uppfyller kravet på tillräckligt stor yta och inom fem kilometersavstånd från resecentrum. Placeringen i Järved möjliggör även för en smidig framtida utveckling av bussdepån, i och med att kommunen äger vägnätet och Övik Energi äger elnätet i området.

En viktig del i varför bussdepån behöver flyttas är på grund av att det är på gång med ett nytt avtal för kollektivtrafiken inom tätort, landsbygd samt skolskjuts med buss. Det nya avtalet innebär att bussflottan kommer uppgraderas med en del elektrifierade fordon som ska introduceras i trafik i juli 2029 och gamla bussdepån kan inte tillgodose den elkapacitet som behövs.

— Tillsammans med DinTur är planen att införa elbussar i tätortstrafiken. Elbussar är utsläppsfria och kommer att ta oss närmare koldioxidneutralitet och bidra till att förbättra luftkvaliteten i stan, Camilla Åberg, enhetschef vid trafikenheten, Örnsköldsviks kommun

Just nu pågår geotekniska utredningar på nya bussdepå-tomten i Järved, under våren väntas kommunen ansöka om bygglov och beräknad byggstart hoppas kommunen kunna ske någon gång våren 2026. Flytten av gamla bussdepån möjliggör även för fortsatt utveckling av Stadsdel 2030, där området som bussdepån idag ligger på ingår i planprogrammet som nu håller på att tas fram.

Förutom den nya depån pågår även ett arbete med att ta fram nya avtal för den allmänna kollektivtrafiken i hela länet. Ansvaret för upphandlingen ligger på kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland, DinTur.

— Respektive kommun i länet har ansvar för den infrastruktur som krävs för att införa elbussar. I samarbete med DinTur har en skriftlig garanti tagits fram som innebär att kommuner som har för avsikt att införa elbussar i nya avtalen tar ansvar för att leverera den infrastruktur som krävs för införandet. Garantin för berörda kommuner tar bort ansvaret från övriga kommuner i länet vid eventuella konsekvenser som kan uppstå om infrastrukturen för elektrifiering inte blir klar i tid, säger Neil Johnson, infrastrukturstrateg vid Örnsköldsviks kommun.

Den skriftliga garantin kommer att behandlas under samhällsbyggnadsnämndens sammanträde torsdag den 30 januari.

Publicerad: