Lärare i fritidshemmet i Själevad vinnare av Stora läspriset 2024
Sanna Bylund, Tommie Andersson och Lena Nordström, lärare i fritidshem, Själevadskolans fritidshem i Örnsköldsvik har mottagit Stora läspriset 2024.
De prisas för sitt innovativa arbete med att integrera läsning i fritidsverksamheten, vilket har stärkt elevernas språkutveckling och läsintresse.
-Många barn i åldern 6–11 år spenderar mycket av sin tid i fritidshem. De är där innan skolan, efter skolan och under skolloven. En del spenderar mer tid hos oss än i skolan. Läsförmågan sjunker och eleverna behöver få möjlighet att hitta läslust, läsglädje och på så sätt utveckla läsförståelse och läskompetens. Vårt mål är att ge eleverna rika möjligheter att läsa och samtala, att de lär, utvecklas och utmanas och att alla får möjlighet att upptäcka glädjen och magin i en riktigt bra bok. Vi vill väcka elevernas inre motivation. Vi vill att läsning ska bli en naturlig del av elevernas vardag och fritid, berättar Sanna Bylund Lärare fritidshem, Själevads fritidshem.
För drygt ett år sedan uppmärksammade fritidshemmet att läsning inte stod överst på elevernas val när de valde aktiviteter. Mycket roligt konkurrerade och läsningen kom på sidan om upplevde man. Man valde därför att göra en satsning för att öka intresset.
-För att kickstarta arbetet gjorde vi enkäter där eleverna besvarade frågor om läsning, bland annat hur roligt de tycker att det är att läsa eller lyssna på en bok. Vi deltog också i en läsutmaning vilket fick både elever och personal att lägga mycket tid på läsning, vi fick också en bra bild av vilka böcker eleverna gillar och vilka som är vana läsare och vilka som behöver mer stöd. Efter en period kunde vi se äldre elever som läste för yngre som ännu inte själv lärt sig läsa. Det här ledde till att vi nu har två bokklubbar, en för de yngre eleverna och en för de äldre. En viktig del i det läsfrämjande och språkstärkande arbetet har varit att arbeta upplevelsebaserat och tematiskt. Då utforskar eleverna tillsammans ett tema som de intresserar sig för genom att läsa, leka och skapa. Ett exempel är temat drakar som vi arbetat med en längre tid. Det hela startade med att eleverna hittade spår av drakar inne på fritids och senare flyttade en drakmamma och hennes fyra drakägg in. Att starta med en gemensam upplevelse väcker mångas nyfikenhet och när eleverna utforskar ett tema tillsammans stärks gemenskapen och språket utvecklas. Eleverna möter nya begrepp och får använda dem i meningsfulla sammanhang, berättar Sanna.
Alla aktiviteter på fritidshemmet är valfria och det är även valfritt att vara med i bokklubben. Eleverna kommer med idéer och hittills har bokklubben träffats och läst i kojor, deltagare har fått hålla i presentationer av böcker, samlats inomhus runt en egen konstgjord eld och läst samt haft både bokpicknik och bok spa. Självklart har man som medlem ett snyggt inplastat medlemskort och en avsatt tid en gång i veckan då man ses i klubbarna.
-Vi har jobbat mycket med att skapa inbjudande miljöer för läsning med till exempel kuddar, filtar och stämningsfulla ljus. Böcker ska vara lättillgängliga och synliga inne på fritis. På väggarna och hyllorna och i lådor visar vi upp böcker och byter ständigt ut när vi ser att intresset växlar för eleverna. Det måste vara lustfyllt att läsa och man måste själv få hitta en bok som man gillar. Vi hjälper till med att göra böckerna synliga, ger tips och sätter upp affischer med boktips via QR-kod. Samarbetet med Boklådan, Örnsköldsviks kommuns skolbibliotekscentral, där vi i skolorna kan boka och låna hela boklådor som är sammansatt efter olika tema och för olika åldrar är en otrolig tillgång, berättar Tommie Anderson lärare fritidshem, Själevads fritidshem.
Stora läspriset delades ut i helgen i Göteborg av Lärarstiftelsen tillsamman med föreningen Sällskapet för folkundervisningens befrämjande, SFUB. Själevads fritidshems som kammade hem första vinsten fick då 150 000 kronor för att vidareutveckla projekt som skapar engagemang för läsning.
Publicerad: